Dis Ols Ma Followers

Sunday, July 4, 2010

~~..SEMANIS KURMA..~~

SEMANIS KURMA

MANUSIA HAWA DIJADIKAN DARI RUSUK MANUSIA ADAM DAN BUKAN DARI KEPALANYA UNTUK DIJUNJUNG, BUKAN PULA DARI KAKINYA UNTUK DIJADIKAN PENGALAS TETAPI ADALAH DARI SISINYA UNTUK DIJADIKAN TEMAN HIDUP DEKAT DENGAN LENGANNYA UNTUK DILINDUNGI, DAN DEKAT DENGAN HATINYA UNTUK DICINTAI.



SESUNGGUHNYA APABILA SUAMI MENATAP ISTERINYA DAN ISTERINYA MEMBALAS PANDANG (DENGAN CINTA DAN KASIH) MAKA ALLAH MENATAP MEREKA DENGAN PANDANGAN KASIH SAYANG DAN JIKA SUAMI MEMBELAI TANGAN ISTERINYA MAKA DOSA MEREKA JATUH BERGUGURAN DI SELA-SELA JARI TANGAN MEREKA



Diriwayatkan oleh Maisara Binti Ali dari Abu Said Al-Khudri.



Tertarik aku untuk meniti tiap2 ayat diatas...terciptanya HAWA sebaek2 kejadian dari ADAM....memang setiap HAWA jodohnya adalah ADAM...namun dalam mencari ketentuan siapakah ADAM itu amatlah panjang dan amatlah sukar bagi sesetengah HAWA...kedatangan yang kadang2 sukar untuk dijangka...tapi memang itulah takdir dan ketentuan hidup..

Dan terpanggil dihati untuk meniti satu ayat yang diusulkan oleh seorang sahabat..."kalo nak brchenta & brkasih syang.. jgn brharap 101% pada si dia"...ermm..benar atau tidak...kalau tidak berharap pada si dia yang disayangi mahu pada siapa harapan itu dicurahkan..??

Terimbau pula kembali pesanan yang pernah diberi oleh insan tersayang " Jangan tinggalkan orang yang kita cinta untuk orang yang kita sayang kerana orang yang kita sayang itu akan tinggalkan kita untuk orang yang dia cinta.."..kenapa tidak disatukan sayang, kasih dan chinta itu didalam 1 perasaan dan hati yang sama..???kenapa perlu cinta dan sayang itu untuk orang yang berlainan..??sayang kah..??cinta kah..??

Namun dalam keadaan yang sebegini rupa dimana sebenarnya hati seorang ADAM untuk manusia yang bergelar HAWA...dan sejauh mana ADAM itu bisa berlari demi hanya untuk mempertahankan kasih sayang dan cintanya terhadap HAWA..??atau kecundangkah HAWA dalam meniti kasih yang siharapkan dari ADAM...

Renung-renungkanlah....


::..lUlU mAyA..::








No comments: